De aspecten die voor meer bestellingen op een webshop zorgen, hebben te maken met:
Uit onze conversie optimalisatie tests is gebleken dat het conversie ratio hoger wordt, zodra klanten naar de aanbiedingen kunnen gaan via het menu.
Wilt u meer weten over conversie optimalisatie? Lees hier wat Conversie optimalisatie is.
Uit onderzoek is gebleken dat 80% van de mensen een review evenveel vertrouwen als een persoonlijke aanraders van kennisen of vrienden.
Reviews zorgen voor social proof en kunnen een potentiële klant helpen met het besluit te nemen om het product te kopen.
Één van de dingen wat vertrouwen in het bedrijf en de website geeft, is een pagina waarop staat wat voor garantie de klant heeft na het kopen van een product.
Volgens de resultaten van onze useablitiy test zou het op elke pagina van de website beschikbaar moeten zijn, zodat de gebruiker eerder bekeken producten gemakkelijk kan vinden.
Vaak kijkt een potentiële klant nog even rond naar andere producten voordat zij weten wat ze willen kopen.
Hoe minder stappen er benodigd zijn om een aankoop te doen, des te meer mensen het product zullen kopen.
Het is het beste om klanten de mogelijkheid te geven om in één klik te bestellen.
Een andere manier om klanten sneller een bestelling te kunnen laten plaatsen, is door de mogelijkheid te bieden om het adres op te slaan zodat deze voor de volgende bestelling niet opnieuw ingevuld hoeft te worden.
Als u acties of aanbiedingen heeft is het goed om deze op meerdere plekken in de website naar voren te laten komen.
Als u een website heeft met geregistreerde klanten is het goed om ervoor te zorgen dat klanten producten kunnen opslaan voor later. Op die manier maakt u het voor de klant makkelijk om een product terug te vinden.
Als het product accessoires,of extra componenten heeft die afzonderlijk gekocht kunnen worden, kunt u deze weergegeven in een blokje "Gerelateerde producten" of "Vaak samen gekocht".
Onze test bewijzen dat de website leveringsmethoden, bezorgkosten en levertijden zorgen voor een goede gebruikerservaring.
Des te minder de websitebezoeker hier naar hoeft te zoeken, des te beter.
Bent u benieuwd naar meer algemene tips voor website verbeteringen? Download hier gratis de website verbeterpunten checklist!
De kans op conversie wordt hoger naarmate de potentiële klant langer op uw website blijft:
Ze lezen meer informatie over uw bedrijf en de dingen die u aanbiedt.
U krijgt langer de tijd om de website bezoekers doormiddel van uw website te overtuigen om iets te kopen, een service af te nemen, of contact op te nemen.
Een onderzoek van Google heeft aangetoond dat voor elke seconde die een website erover doet om te laden, u tot wel 20% van de website bezoekers verliest.
Het is dus erg belangrijk om de laadtijd van uw website zoveel mogelijk te minimaliseren.
Één van de redenen dat een bezoeker de website wil verlaten is dat diegene uitgekeken is of alle beschikbare en relevante informatie al gezien heeft.
Als u interessante content op uw website heeft die de bezoeker aanspreekt, is de kans groter dat deze potentiële klant op uw website doorklikt naar andere pagina's.
Het beste moment om uw bezoekers te vragen om actie te ondernemen, is net nadat ze een blogpost hebben gelezen. Dit is een manier om bezoekers op uw website te houden.
Lezers hebben de neiging om uw site te verlaten zodra ze de informatie hebben gevonden waarnaar ze op zoek zijn. Maar met een passende call-to-action (CTA) kunt u ze een reden geven om op uw website te blijven, of in contact te blijven via een e-mailnieuwsbrief.
Een website met een slecht design werkt afschrikkend, terwijl een website met een duidelijk en mooi design juist het tegenovergestelde effect heeft.
Op het moment dat de website er goed uit ziet, zal de klant nieuwsgieriger zijn hoe de rest van de website eruit ziet.
Het laatste wat u wil is dat uw website bezoeker gefrustreerd wordt terwijl hij of zij uw website gebruikt.
Door u te richten op gebruikersvriendelijkheid maakt u het de bezoeker zo makkelijk mogelijk om:
Dit zijn allemaal acties die kunnen leiden naar klant van u worden, zorg dus voor zo min mogelijk drempels op de website om het conversie percentage te verhogen!
Bij een te lange pagina lezen mensen niet alles of staat er informatie tussen die op dat moment niet relevant is voor de website bezoeker.
Bij een te korte pagina, kan de website pagina als incompleet of onduidelijk worden ervaren.
Afhankelijk van de content en het onderwerp is er vaak een sweet spot van hoelang de pagina moet zijn.
Tip: Wist u dat u met Conversie Optimalisatie Tools inzicht kunt krijgen in hoever uw bezoekers scrollen?
Lees hier meer over Conversie Optimalisatie
Bent u benieuwd naar ons perspectief over hoe u ervoor kunt zorgen dat uw website bezoekers langer op uw website blijven? Plan geheel gratis en vrijblijvend een meeting in!
Bijna 90% van de website bestaat uit typografie. Websites zijn zo ontworpen en ontwikkeld dat consumenten de vereiste informatie over het bedrijf en zijn producten of diensten kunnen krijgen. Mensen bezoeken websites om deze inhoud te lezen, daarom spelen de woorden die op de website zijn geschreven een zeer belangrijke rol. Tegelijkertijd is de manier waarop deze woorden worden gepresenteerd even belangrijk. Vandaar dat typografie een belangrijke plaats inneemt bij het ontwerpen van een website.
Type Terms is een geweldige website om de 20 componenten van een lettertype op een interactieve manier te leren. Het is niet zo dat u deze termen hoeft te kennen, maar als u zich bewust bent van de concepten, kunt u zien waarom een lettertype eruitziet zoals het eruitziet.
Een letterype heeft meer invloed op een aantal belangrijke aspecten van een website dan veel mensen denken, het draagt bijvoorbeeld bij aan:
Er zijn enorm veel lettertypen beschikbaar, maar het is belangrijk om te begrijpen dat elke branche of elk merk een ander lettertype voor hun website nodig heeft. Een fabrikant van schoonheidsproducten of een marketingwebsite mag bijvoorbeeld niet hetzelfde lettertype gebruiken als een advocatenkantoor of een ingenieursbureau.
Vaak geven bedrijven de voorkeur aan een eenvoudig lettertype om een verkeerde indruk of communicatie te voorkomen. Maar tegelijkertijd kan het gebruik van decoratieve lettertypen ook helpen om meer mensen naar de website te trekken, mooie en innovatieve lettertypen kunnen interesse wekken bij de kijkers. Daarom is het erg belangrijk dat u als bedrijf of merk moet beslissen over wat voor soort imago u wilt opbouwen. Welke boodschap wilt u uitstralen via uw website? Zodra u deze punten hebt bepaald, kunt u uw ideale lettertype bepalen.
Vijf procent? Tien?
Weet u dit niet?
Een conversieratio van 5% betekent dat van elke 20 bezoekers naar uw site, 19 bezoekers de website verlaten zonder iets te kopen.
Om uw omzet van uw website te verdubbelen zou u dus naar een conversie percentage moeten groeien van 10%. Wat neerkomt op:
2 op de 20 website bezoekers die een aankoop doen op uw website.
Bekijk het op een andere manier: om uw conversieratio te verdubbelen,
kunt u bijvoorbeeld uw conversie ratio op de volgende plekken te verbeteren:
(Het cijfer is hier 19%, niet 25%, omdat elke percentuele groei meer oplevert bij eerdere verbeteringen.)
Wij gaan er in dit voorbeeld van uit dat het aantal bezoekers gelijk blijft, maar dit kan natuurlijk ook nog groeien!
Wilt u meer weten over Conversie Optimalisatie?
Lees hier over: Wat conversie optimalisatie inhoudt.
Deze getallen klinken misschien ontmoedigend, maar om het conversie ratio van uw landings pagina te verhogen met bijvoorbeeld 19%:
Is slechts een verbetering van 1,76% op tien aspecten van uw website pagina al genoeg.
Deze verbeteringen zouden bijvoorbeeld kunnen zijn:
Door een goed inzicht te krijgen in wat uw bezoekers doen op uw website, waar ze afhaken en wanneer ze besluiten iets te kopen. Kunnen wij nog betere vervolg experimenten bedenken die wat op zouden kunnen leveren.
Met conversie optimalisatie testen wij vervolgens potentiële verbeteringen, de helft van de bezoekers krijgt de oude versie te zien, en de andere helft van de bezoekers een nieuwe versie.
Als blijkt dat er bij de nieuwe versie een verschil te zien is in aankopen of offerte aanvragen, dan voeren wij die wijziging door. Om vervolgens zo naar een steeds succesvollere website te werken.
Wilt u ook aan de slag met uw Conversie Ratio? Plan geheel vrijblijvend een meeting in om de mogelijkheden voor uw website te bespreken.
Conversie optimalisatie (CRO = Conversion Rate Optimization) is het proces waarbij je het percentage gebruikers dat een gewenste actie op een website uitvoert verhoogt. Gewenste acties kunnen zijn: het kopen van een product, het klikken op 'toevoegen aan winkelwagen', het aanmelden voor een dienst, het invullen van een formulier of het klikken op een link. Als uw conversieratio 10% is, betekent dit dat van elke 100 bezoekers van uw website, 10 mensen de gewenste actie ondernemen (hier iets kopen).
In dit gedeelte wordt besproken wat conversie-optimalisatie is en hoe dit bereikt kan worden door technieken zoals A/B-testen te gebruiken. Je begint met Conversie optimalisatie door te zorgen dat je website de juiste data verzameld, zo worden er bijvoorbeeld heatmaps aangemaakt. Met een website heatmap krijg je inzage in waar de website bezoekers klikken, hoe ver ze scrollen, wat ze wel zien en wat ze niet zien.
Het helpt bij het identificeren van de wijzigingen die kunnen worden aangebracht om de conversieratio van een bepaalde webpagina te verbeteren. Je wilt namelijk weten wat zowel de pijn punten van de website zijn, wat goed werkt en waar de potentiële klanten afhaken.
Deze data kun je vervolgens gebruiken om wijzigingen in de website te testen. Met A/B testen ben je als het ware op de helft van je bezoekers een nieuwe wijziging van de website aan het testen. Dit kunnen subtiele wijzigingen zijn als bijvoorbeeld een andere kleur knop of de opmaak veranderen. Maar ook grote veranderingen zoals de structuur van de website veranderen. Het voordeel van grote veranderingen testen is dat de resultaten veel sneller te zien zijn.
Doordat je veel data krijgt (zoals het conversie ratio van beide versies van de website), kun je daarna zien of de wijziginging voor meer conversies gezorgd hebben. Als de test succesvol was en het betere resultaten oplevert, voer je de wijzigingen door en op die manier ben je steeds bezig met het verder verbeteren van de website.
Het optimaliseren van de conversieratio van uw website kan door verschillende strategieën toe te passen. Hier zijn enkele voorbeelden:
Voor de beste resultaten is conversie optimalisatie vaak een vorm van de gebruikers ervaring te verbeteren door goed gebruik te maken van de data uit de A/B tests en heatmaps.
Het is moeilijk om te voorspellen hoe effectief een test gaat zijn, niet elk experiment gaat resultaten opleveren. Maar door er mee bezig te zijn kom je vanzelf dingen tegen die wel aan slaan.
Conversie optimalisatie werkt het beste op websites die redelijk wat bezoekers per maand krijgt, hoe meer bezoekers je krijgt, hoe meer data je ook kunt ontvangen waar je wat mee kunt doen.
Als een website bijvoorbeeld 2000 bezoekers per maand krijgt en het conversie ratio is 5%, dat zou betekenen dat er 0.05 x 2000 = 100 conversies per maand plaats vinden.
Bij elke procent groei het in conversie percentage, zou dat in dit voorbeeld 20 extra conversies per maand opleveren.
Hoe meer bezoekers een website heeft, hoe meer inkomsten het bedrijf misloopt als zij nog niet aan conversie optimalisatie doen.
Bent u benieuwd naar hoe wij dit doen of bent u op zoek naar een conversie specialist? Plan een meeting in om de mogelijkheden te bespreken!